wtorek, 15 września 2015

Akunin: Mam wrażenie, że nadciąga katastrofa…



W przeszłości nowe zapisy na blogu pisarza Borysa Akunina przykuwały uwagę opinii publicznej. Zawierały często ostrą krytykę reżimu Władimira Putina. Pisarz był nie tylko szeregowym uczestnikiem, lecz także jednym z liderów moskiewskich protestów ulicznych z lat 2011-2012. Teraz jednak, po pracowicie spędzonym lecie zapowiedział milczenie na blogu, przyznaje też, iż nie opuszcza go przeczucie nadchodzącej katastrofy. Wszystkie argumenty zostały już wypowiedziane. Powtarzanie ich nie ma sensu. Dowolna wypowiedź na tematy polityczne prowokuje inwektywy, podsyca wzajemną wrogość. Ze szczytu góry oderwał się już odłamek i stacza w dół nabierając szybkości.
 

Autor: Borys Akunin 




 

Zapisy na blogu pisarza Borysa Akunina zawierały często ważne refleksje na temat obecnej sytuacji społeczno-politycznej Rosji. Teraz jednak pisarz postanowił zamilknąć. 

 



Jak spędziłem lato...



Dawno tu się nie pojawiałem.

Z dwóch powodów. Pierwszy na pewno będzie głównym.
Prowadzenie bloga, w taki sposób, jak to robiłem przez ostatnich kilka lat stało się niemożliwe. Zmieniły się czasy, zmieniło się życie, zmienił się kraj, zmieniła się atmosfera społeczna, ja też się zmieniłem. Mam na myśli nawet nie to, że już od przeszło roku mieszkam poza Rosją (w czasach Internetu ta okoliczność nie wiele znaczy dla człowieka piszącego). Pojawiło się jednak poczucie, iż tak jak było dawniej, teraz już się nie da.

Teksty, jakie zamieszczałem na swoim blogu można podzielić na trzy rodzaje: rozrywkowe bajki czerpiące z historii, jakieś zapisy społeczno-polityczne i informacje o moich zajęciach literackich.


Nie jestem w odpowiednim nastroju


Jednak nie potrafię już dalej bawić was intrygującymi historyjkami - nie jestem dla tego w odpowiednim nastroju. Przez cały czas mam wrażenie, że nadciąga katastrofa… a wiele złego i tak już się wydarzyło.

Nie mam ochoty pisać o polityce. Nie widzę w tym także sensu. Wszyscy wy - wszyscy my, tak czy inaczej, już dawno dla siebie wybraliśmy, co nam się podoba i co nie, kto jest w porządku, a kto nie. Wielokrotnie powtarzaliśmy odpowiednie argumenty. Kogo nie udało mi się przekonać, dalej już nie dam rady. Dowolna wypowiedź na tematy polityczne prowokuje inwektywy, podsyca tylko wzajemną wrogość.


Czas polityki dobiegł końca


Mam wrażenie, ze czas polityki w Rosji dobiegł końca. Rzecz jasna nie na zawsze, do pewnej zapewne chwili. Tak, czy inaczej, w obecnych czasach słowami nie da się już niczego zmienić. Odłamek skalny już się oderwał, potoczył się ku podnóżu góry, nabiera prędkości. Nie da się go zatrzymać.

W tej sytuacji z moich trzech tematów pozostał tylko jeden - literatura. Całe lato (a tak naprawdę rok) byłem nią zajęty. To druga przyczyna mojego milczenia. Nigdy przedtem nie pracowałem tak dużo. Taka praca jest jak świetny, niezawodny narkotyk. Polecam wszystkim.

W przyszłości będę rzadko pisać o sobie na blogu. Przede wszystkim wówczas, gdy pojawią się jakieś nowe informacje dotyczące książek. Tak jak te z dnia dzisiejszego.


Informacje o książkach


Po pierwsze oddałem do wydawnictwa trzeci tom mojej "Historii Państwa Rosyjskiego". Na rynku ukaże się on nie prędko, wiele bowiem jeszcze trzeba zrobić. Książkę trzeba zredagować, potrzebne są ilustracje, recenzje naukowe, wariant audio, różne warianty e-booków, itp. Ale moja praca jako autora, w zasadzie dobiegła końca.

Nawiasem mówiąc w dalszym ciągu rozwija się "Biblioteka IRG" ("Biblioteka Historii Państwa Rosyjskiego" to projekt autorski Borysa Akunina - "mediawRosji"). Zamieszczam w niej najlepsze (moim zdaniem) książki na temat naszej historii ojczystej. Kogo to interesuje - rozglądajcie się w księgarniach.

Książki w niebieskiej oprawie dotyczą historii sprzed najazdów mongolskich. W żółtej to czasy ordy. Wkrótce pojawią się książki w nowych barwach, czarnych, takich jak kaftan opryczników.

Za kilkanaście dni, 11 września, w świętym Dniu Wielkiego Spokoju (wybrałem go z kalendarza buddyjskiego) wyjdzie powieść "Inna Droga". Pisałem ja przez trzy lata, robiąc w tym czasie wielkie przerwy. Jest to przedłużenie mojej "Arystonomii", a więc nie czysta beletrystyka, raczej lektura powolna i nudnawa.

Tłumaczenie: ZDZ



Oryginał ukazał się na blogu Borysa Akunina publikowanym na platformie Livejournal: http://borisakunin.livejournal.com/148593.html






*Borys Akunin (ur. 1956, właśc. Grigorij Szałwowicz Czchartiszwili), wybitny pisarz rosyjski, tłumacz języka japońskiego, eseista (pochodzenia gruzińskiego). Jest autorem licznych powieści kryminalnych osadzonych w realiach Rosji carskiej, sprzed rewolucji. W 2013 roku zapowiedział rozstanie z literaturą detektywistyczną. Obecnie zajęty jest pracą nad serią książek poświęconych historii państwa rosyjskiego. Większość jego książek ukazała się w przekładzie na język polski.








Inne wypowiedzi Borysa Akunina publikowane przez „Media-w-Rosji”:



Przyłączenie Krymu – konstatuje pisarz Borys Akunin - cieszy się poparciem większości obywateli. Rozentuzjazmowana większość nie zdaje sobie sprawy, że konsekwencje będą katastrofalne. Rosję czekają gigantyczne trudności gospodarcze, ograniczenie wolności słowa, represje polityczne. I kres im może położyć rewolucja…


Liberalna Rosja w niemym przerażeniu obserwuje wydarzenia w Kijowie. I tak, jak pisarz Borys Akunin, obawia się możliwej reakcji swojego prezydenta:  dalszych surowych kar  i represji w stosunku do oponentów. 


Dwa kolejne zamachy terrorystyczne w Wołgogradzie wzbudziły w Rosji wielkie emocje. Media pełne są komentarzy na ten temat. Pisarz Borys Akunin na blogu stara się spojrzeć na to, co się stało w szerszym politycznym I historycznym kontekście. 

Znany pisarz Borys Akunin: TV „DOŻD’” stała się bastionem wolności.

 

TV Dożd’ już dawno przestała być modną telewizją hipsterską – uważa znany rosyjski pisarz Borys Akunin. Dziś, w Rosji Wladimira Putina, to prawdziwy bastion wolności słowa. Czy uda się go uratować? Akunin nie jest optymistą, władze trudno będzie powstrzymać. Ale nic nie jest wieczne i już dziś, według pisarza, można dostrzec w Rosji zalążki zbliżającej się zmiany.






Obserwuj i polub "Media-w-Rosji" na Facebooku:

Obserwuj nas na Twitterze:

Można też do nas napisać. Zgłosić uwagi, pochwalić, zapytać: mediawrosji@gmail.com





Projekt "Media-w-Rosji" ma na celu umożliwienie czytelnikowi w Polsce bezpośredniego kontaktu z rosyjską publicystyką niezależną, wolną od cenzury. Publikujemy teksty najciekawszych autorów, tłumaczymy materiały najlepiej ilustrujące ważne problemy współczesnej Rosji. Projekt "Media-w-Rosji" nie ma charakteru komercyjnego. 





1 komentarz:

  1. Wczoraj papież Franciszek powiedział "rozpoczęła się III W.Sw z kawałkach".
    B.Akunin też to dostrzegł.
    ---
    Vit Ulski.

    OdpowiedzUsuń